Psychedelica In Games: Een Correcte Afspiegeling?

Gepubliceerd op:

Psychedelica In Games: Een Correcte Afspiegeling?

Psychedelica als paddo's en truffels hebben over het algemeen een slecht imago in de mainstream media. Maar geldt dit ook voor videogames? Ontdek hier hoe drugs worden weergegeven in games en of dit strookt met de werkelijkheid.

WORDEN DRUGS CORRECT VERTEGENWOORDIGD IN GAMES?

Het klinkt misschien als een vreemd onderwerp voor een artikel, maar drugs komen steeds vaker voor in games. De vraag is dan ook of ze correct worden weergegeven. Het gebruik van drugs in games komt niet als een verrassing. In 2015 ontdekte het Pew Research Center dat 49% van de Amerikaanse volwassenen videogames speelt. Als je wilt dat een game je grootste doelgroep aanspreekt, dan moet het thema's voor volwassenen bevatten - en zo komen game-ontwikkelaars automatisch bij drugs en drugsgebruik uit.

Dit stelt game-ontwikkelaars voor een interessant dilemma; moeten hun verwijzingen naar drugs en drugsparafernalia de game-ervaring verbeteren of juist verslechteren? Moeten paddo's, opioïden en andere illegale substanties de prestaties van een personage verbeteren of juist niet?

EEN GESCHIEDENIS VAN DRUGSGEBRUIK IN GAMES

Een Geschiedenis Van Drugsgebruik In Games

Voordat we ingaan op de weergave van psychedelica en andere drugs in games, kijken we eerst naar de geschiedenis ervan in enkele populaire spellen.

  • Grand Theft Auto

De Grand Theft Auto-serie heeft weinig introductie nodig. De franchise is meer dan 20 jaar oud en bevat gameplay-elementen als autorijden, een third-person shooter en vrijwel alle legale en illegale activiteiten die je maar kunt bedenken. Gezien het feit dat het spel is ontworpen om een open-wereldervaring na te bootsen, is het niet verwonderlijk dat drugsgebruik een prominente rol speelt.

Of je nu iets wilt roken, injecteren of slikken, je vindt het sowieso in Grand Theft Auto. Een van de populairste titels, Grand Theft Auto Vice City, concentreert zich zelfs uitsluitend op je ontwikkeling als drugsbaron.

  • Far Cry

Far Cry, een andere langlopende gamefranchise, plaatst spelers in een fictieve omgeving waarin ze moeten overleven. Een kenmerk van alle Far Cry-titels is het gebruik van wilde planten en paddenstoelen om herstel te bevorderen of gevechtsprestaties te verbeteren. Drugsgebruik is zelfs een cruciaal onderdeel van het verhaal. Vaak moet de speler een spirituele reis ondergaan met behulp van psychedelische middelen voordat hij zijn laatste missie kan voltooien.

  • Fallout

Ondanks het feit dat de meeste drugs in de Fallout-serie fictieve namen hebben, zijn hun effecten maar al te bekend. De makers van de Fallout-franchise hebben zelfs een mechanisme toegevoegd dat spelers een 'debuff' geeft als ze te veel consumeren - het digitale equivalent van ontwenningsverschijnselen.

De Fallout-games zijn ongelooflijk populair, omdat ze de beslissing om deze 'chems' te gebruiken in de handen van spelers leggen - de middelen worden niet als goed of slecht bestempeld.

HOE BEÏNVLOEDEN DRUGS GAMEPERSONAGES?

Hoe Beïnvloeden Drugs Gamepersonages?

Bovenstaande populaire gamefranchises zijn slechts een momentopname van drugs in games. Het thema is inmiddels zelfs zo populair dat het Archstone Recovery Center opdracht gaf tot een onderzoek om te begrijpen hoe drugs worden weergegeven in videogames. Men onderzocht honderd goedverkopende games (op elke console) met drugsreferenties.

Het rapport bevat veel informatie, maar enkele statistieken springen eruit. De meerderheid van de beoordeelde games blijkt te verwijzen naar echte illegale middelen. 60,91% van de onderzochte spellen verwijst daarbij naar cocaïne, wiet, heroïne, paddo's of pijnstillers. Opvallend is dat de meeste games drugs in een positief daglicht zetten. In 60% van de spellen kan de speler middelen gebruiken die de gezondheid bevorderen of het karakter op de een of andere manier versterken.

Tot slot kijken we naar de meestvoorkomende soorten en combinaties van drugs in games. Aan kop staan stimulerende middelen met 23,64%, op de voet gevolgd door een groep van stimulerende middelen, psychedelica en opiaten met 21,82%. Deze drugs zijn gegroepeerd, omdat de meeste games meer dan één soort drug behelzen. Interessant is dat 11,82% van de spellen uitsluitend psychedelische middelen bevat - een aanzienlijk aantal gezien de hoeveelheid geanalyseerde games.

DRUGS IN GAMES: VRIEND OF VIJAND?

Drugs In Games: Vriend Of Vijand?

De langdurige ‘war on drugs’ heeft veel genotsmiddelen in een negatief daglicht gezet. Desondanks blijken de meeste psychedelica in games de prestaties of gezondheid van een speler te verbeteren. Dit correspondeert met de resultaten van tal van recente medische studies naar psychedelica. De meeste games bevatten echter wel een straf wanneer spelers middelen misbruiken. Ook hier vinden we een parallel met de echte wereld.

Of je het nu eens bent of niet met hoe drugs worden weergegeven in games; ontwikkelaars en gamers zijn er nog lang niet op uitgekeken. Spellen blijken toch vrij dicht bij de waarheid te komen met betrekking tot psychedelica, zoals paddo's.